Side 1 av 14
Delegeringsreglement lil
Versjon 1.4.1
Side 2 av 14
Vedtatt av kommunestyret 19.06.14
1.
Innledning ………………………………………………… s. 3
2.
Grunnprinsipper for organisering og delegering ……… s. 3
2.1. Om retningslinjer og definisjoner ……………………………… s. 3
2.2. Om myndighet og delegering ……………………………………… s. 4
3. Reglement for kommunestyret og faste utvalg ……………
s. 6
3.1. Kommunestyret ……………………………………………………… s. 6
3.2. Ordfører ……………………………………………………………… s. 6
3.3. Formannskapet ……………………………………………………… s. 7
3.4. Hovedutvalg for forvaltning…………………………………… s. 8
3.5. Hovedutvalg for drift …………………………………………………. s. 9
3.6. Administrasjonsutvalget …………………………………………… s. 10
4. Delegering av myndighet til rådmannen …………………….
s. 10
4.1. Rådmannens ansvar og myndighet …………………………… s. 10
4.2. Hovedlinjer i kommunestyrets delegering til rådmannen ……… s. 11
4.3. Oversikt over delegering av myndighet til rådmannen ……… s. 11
5. Reglement for interkommunale styrer og nemnder
……… s. 14
(legges inn senere)
Side 3 av 14 Vedtatt av kommunestyret 19.06.14
1 Innledning
Dokumentet har fire hoveddeler:
Grunnprinsipper for organisering og delegering i kommuneloven (del 2)
Reglement for kommunestyret og faste utvalg (del 3)
Delegering fra kommunestyret til rådmannen (del 4)
Reglement for interkommunale styrer og nemnder (del 5)
Dokumentet er forankret i Kommunelovens bestemmelser om delegering. Loven slår fast at kommunestyret er kommunens øverste organ, og at kommunestyret treffer vedtak så langt ikke annet følger av lov eller delegeringsvedtak (Kl. § 6). Det er ikke praktisk mulig for kommunestyret selv å ta alle beslutninger som er nødvendig i kommuneorganisasjonen. Det er derfor gjennom delegeringsreglement andre organer og roller får legitimitet til å ta beslutninger på vegne av kommunestyret.
Reglementet erstatter tidligere vedtatte delegeringsreglement med mindre annet er presisert nedenfor.
2 Grunnprinsipper for organisering og delegering
2.1 Om retningslinjer og definisjoner
2.1.1 Retningslinjer i kommuneloven for delegering av myndighet
Delegeringsreglementet er utformet i tråd med de konkrete bestemmelsene om delegering i Kommuneloven for de ulike politiske organ og roller som er aktuelle i en kommune. Særlig skal framheves reglene for delegering til formannskapet (§8 nr. 3), ordfører (§9 nr. 5),faste utvalg (§ 10), og interkommunalt samarbeid (kap 5), samt delegering fra politisk nivå til rådmannen som den øverste leder for den samlede kommunale administrasjon (§ 23 nr.4).
2.1.2 Aktuelle definisjoner
Med myndighet menes retten til å fatte endelig avgjørelse i en sak, herunder å gjøre vedtak
Med vedtak menes i denne sammenheng en avgjørelse truffet av offentlig myndighet, og som generelt eller konkret er bestemmende for rettigheter eller plikter for kommunens innbyggere
Å delegere innebærer å tildele andre en myndighet en selv har
2.1.3 Saker av prinsipiell betydning – definisjon
Det er ikke praktisk mulig å ha et så detaljert delegeringsreglement at alle typer beslutninger for drift og forv
altning er dekket i dokumentet. Dette dokumentet forutsetter derfor at de som skal utøve myndighet må utøve skjønn ut fra hva som er saker av prinsipiell betydning.
Saker av «ikke prinsipiell betydning» kan blant annet delegeres til ordfører, og formuleringen er helt sentral når det gjelder delegering til rådmannen (Kommuneloven § 23 nr.4). Rådmannen er også det eneste punktet i administrasjonen kommunestyret kan delegere myndighet til. Rådmannen har ifølge Kommuneloven myndighet til å delegere myndighet videre nedover i linjeorganisasjonen.
Side 4 av 14 Vedtatt av kommunestyret 19.06.14
2.2 Om myndighet og delegering
2.2.1 Å avgjøre myndighetskompetanse
Generelt er det slik at dersom det er tvil om et organ eller en rolle har myndighet til å ta en beslutning/gjøre et vedtak, er det en plikt for organet eller den som innehar rollen å få avklart spørsmålet.
Dersom det er tvil om hvorvidt en sak er av prinsipiell betydning, eller det er tvil om hvordan en slik sak skal behandles, er det i første omgang rådmann og ordfører som søker en avklaring på dette.
Administrasjonen har en generell plikt til å vurdere alle saker ut fra sitt konkrete innhold, og ta saken opp til drøfting i henhold til ovenstående dersom det er tvil om hvorvidt saken er av prinsipiell betydning. Dette gjelder også i saker som administrasjonene har fått myndighet til å avgjøre.
Dersom en saksbehandler i en konkret sak finner at saken/vedtaket kan være av prinsipiell betydning, skal spørsmålet forelegges nærmeste overordnede/rådmannen for videre avklaring.
2.2.2 Myndighet knyttet til bestemte roller i organisasjonen, hjemlet i Kommuneloven
Kommunestyret skal behandle saker som har et klart overordnet styringsformål, og saker som etter bestemmelser i Kommuneloven og en rekke særlover ikke kan delegeres, angitt med "kommunestyret selv".
Kommunestyret selv kan etter Kommuneloven § 10 opprette komiteer og utvalg.
Ordførers oppgaver framgår av Kommuneloven §§9 nr.3 og 9 nr. 5, samt delegert myndighet fra kommunestyret.
Formannskapets myndighetsområde er hjemlet Kommuneloven §8 nr.3 og med delegerte fullmakter fra kommunestyret slik det framgår av "Reglement for formannskapet".
Hovedutvalgenes myndighetsområder er hjemlet Kommuneloven §10 nr.2 og med delegerte fullmakter fra kommunestyret slik det framgår av "Reglement for hovedutvalg for forvaltning" og "Reglement for hovedutvalg for drift".
Rådmannens myndighetsområde er forankret i Kommuneloven §23,nr 1-4 og med delegerte fullmakter fra kommunestyret.
2.2.3 Myndighet knyttet til bestemte roller i organisasjonen, hjemlet i særlov
a. Kommuneoverlegen
Til kommuneoverlegen delegeres det avgjørelsesmyndighet etter følgende lover i enkeltsaker eller typer av saker som ikke er av prinsipiell betydning så langt kommunen har slik myndighet, og såfremt avgjørelsesmyndigheten ikke ligger til kommunestyret i henhold til lov, forskrift eller reglement:
Helse og omsorgstjenesteloven: Rådmannen forutsettes å delegere sin avgjørelsesmyndighet etter Helse og omsorgstjenesteloven kapittel 9 med tilhørende forskrifter, til kommuneoverlegen.
Smittevernloven: Rådmannen forutsettes å delegere sin avgjørelsesmyndighet etter smittevernloven, med de til enhver tid gjeldende forskrifter og endringer i lov, til kommuneoverlegen. Smittevernloven tillegger også kommuneoverlegen myndighet direkte.
b. Brannsjefen
Kommunens myndighet etter Brann- og eksplosjonsvernloven med tilhørende forskrifter og veiledninger delegeres til rådmannen for videre delegering til brannsjefen. Viktige og prinsipielle saker forutsettes forelagt kommunestyret, herunder dokumentasjon av
Side 5 av 14 Vedtatt av kommunestyret 19.06.14
brannvesenet og planer for brannvernarbeidet.
c. Leder for barne- og familietjenesten
Til leder for barne- og familietjenesten delegeres det avgjørelsesmyndighet etter følgende lover i enkeltsaker eller typer av saker som ikke er av prinsipielt betydning så langt kommunen har slik myndighet, og såfremt avgjørelsesmyndigheten ikke ligger til kommunestyret i henhold til lov, forskrift eller reglement.
Helse og omsorgstjenesteloven: Rådmannen forutsettes å delegere sin avgjørelsesmyndighet etter Helse- og omsorgstjenesteloven kap 3, 7 og 10 med tilhørende forskrifter, for så vidt gjelder innbyggere som ikke har fylt 18 år til leder for det enkelte forvaltningskontor, Barne- og familietjenesten.
Kommuneloven: Rådmannen forutsettes å delegere sin avgjørelsesmyndighet om å beslutte søksmål og anvende rettsmidler på vegne av kommunen i tvangssaker etter lov om barnevern, til den enkelte leder av Barne- og familietjenesten. Delegeringen gjelder kun saker som ikke er av prinsipiell betydning.
d. Teknisk sjef
Kommunestyret delegerer sin avgjørelsesmyndighet etter Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag, med de til enhver tid gjeldende forskrifter og endringer i lov, til formannskapet. Delegeringen gjelder ikke avgjørelsesmyndighet som ligger til kommunestyret selv i henhold til lov, forskrift eller reglement, jf. kommuneloven § 8, nr. 3.
Formannskapet delegerer sin avgjørelsesmyndighet til rådmannen. Rådmannen kan kun avgjøre enkeltsaker som ikke er av prinsipiell betydning.
Unntatt fra delegering er myndighet etter forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag § 6, der det vises til kommuneloven kapittel 2.
Rådmannen forutsettes å delegere sin avgjørelsesmyndighet i henhold til ovenstående til teknisk sjef.
2.2.4 Gyldig delegering
For at myndighet til å gjøre en bestemt type vedtak eller beslutning skal være gyldig må følgende vilkår være oppfylt:
Det må være anledning etter Kommuneloven til å delegere myndigheten
Det må være gjort et formelt riktig delegeringsvedtak
Delegeringsvedtaket må være gjort av et organ som har myndighet til å gjøre det
Delegeringen må gjøres til et organ som etter loven har anledning til å ta mot delegeringen
Det delegerende organet må være overordnet det organet som mottar delegeringen
Folkevalgte organ kan ikke delegere myndighet til noen andre i administrasjonen enn rådmannen.
2.2.5 Det delegerende organet beholder ansvar og kontroll
Organ som delegerer myndighet til underliggende organ beholder ansvar og kontroll for beslutninger som er videredelegert, og kan når som helst tilbakekalle en delegert myndighet. Det delegerende organ har også rett til å instruere eller overprøve det underliggende organet. Dette gjelder også delegering fa rådmannen og videre ned i linjen. I følge Forvaltningsloven er det delegerende organet klageinstans dersom noen klager på et kommunalt vedtak (Forvaltningsloven § 28).
Side 6 av 14 Vedtatt av kommunestyret 19.06.14
2.2.6 Rutiner for oppdatering av delegeringsreglementet
Det skal utvikles rutiner som gjør at delegeringsreglementet er oppdatert til enhver tid.
Reglementet skal i sin helhet evalueres av kommunestyret i løpet av det siste året i kommunestyre-perioden. Ved behandlingen tar kommunestyret stilling til hvordan reglementet har fungert, og overleverer disse erfaringene til neste kommunestyre. Det nye kommunestyret gir på selvstendig grunnlag oppdrag og mandat til en prosess for å vurdere delegering på politisk nivå til rådmannen.
I tillegg til at hvert nytt kommunestyre gjør vedtak om reglementet, skal det rutinemessig ta opp i seg endringer i lovverk, organisering og endrede roller. I rådmannens organisasjon er en medarbeider dedikert til dette arbeidet.
I tillegg er det definert som et lederansvar innenfor de ulike tjenesteområdene å fange opp endringer i lover og forskrifter som må tas inn i reglementet, og ta initiativ til at det blir gjort gyldig delegerings- vedtak.
3 Reglement for kommunestyret og faste utvalg
3.1 Kommunestyret
3.1.1 Generelt om delegering fra kommunestyret
Reglement for kommunestyret er forankret i Kommuneloven.
Kommunestyret treffer selv avgjørelse i alle saker som ikke er delegert i henhold til dette reglementet. Saker som har et klart overordnet styringsformål avgjøres av kommunestyret.
Kommunestyret kan ikke delegere myndighet i saker der
kommunestyret selv er gitt ansvar i henhold til lov.
3.1.2 Eksempel på saker med overordnet styringsformål
Kommunens politiske organisering, og reglement for politiske organer
Kommunens møte- og delegeringsreglement
Hovedtrekkene i kommunens administrative organisering
Vedtekter, forskrifter og overordnede retningslinjer
Kommuneplan med avledede delplaner etter Plan- og bygningsloven
Sektorplaner etter aktuelle særlover
Økonomi- og handlingsplan
3.2 Ordfører
3.2.1 Ordførers oppgaver
Ordførers oppgaver går fram av Kommuneloven § 9 nr.3. I tillegg til å lede møtene i kommunestyret og formannskapet, er ordfører kommunens rettslige representant, underskriver på kommunens vegne og deltar i rettslig sammenheng, med mindre denne myndighet er delegert til andre.
Side 7 av 14 Vedtatt av kommunestyret 19.06.14
Ordfører har ansvar for å fordele saker mellom de ulike utvalgene, slik at saker kommer til behandling i de rette organ etter Kommuneloven og vedtatt ordning i Frøya kommune.
3.2.2 Delegering av myndighet til ordfører
I medhold av Kommuneloven § 9 delegerer kommunestyret følgende myndighet til ordfører:
Disponere bevilgninger som er stilt til ordførers disposisjon
Innvilge gaver og oppmerksomheter for jubileer og åremålsdager innenfor en ramme på kr 5.000 i hvert enkelt tilfelle
Gjennomføre forhandlinger og salg av kommunale eiendeler i nærings-/forretningsdrivende foretak innenfor de retningslinjer som kommunestyret fastsetter
Avgjøre pante- og prioritetsvikelser i de tilfeller/saker kommunen er pantekreditor
Representere kommunen ved generalforsamlinger, årsmøter o.l. der det ikke er oppnevnt spesielle representanter som har fått møte- og representasjonsrett. Ordføreren kan bemyndige andre til å delta/representere kommunen
Være leder i beredskapsrådet
Treffe avgjørelse i alle personalsaker som gjelder rådmannen, med unntak for ansettelse, oppsigelse/avskjed som ligger under kommunestyret
Anvisningsmyndig når rådmannsfunksjonen er inhabil
Inneha funksjon som saksbehandler for klagenemnda, og gi innstilling til nemnda
Ut over den myndighet som er lagt til ordfører etter Kommuneloven og punktene ovenfor, har ordfører en fast sommerfullmakt til å gjøre vedtak i saker av ikke-prinsipiell karakter, når disse ellers ikke kan vente til første ordinære møte etter ferien i formannskap eller kommunestyre. Det skal foreligge en rapport om bruk av sommerfullmakt til det første ordinære møte i kommunestyret etter sommerferien.
3.2.3 Godtgjørelse for ordførervervet
Kommunestyret fastsetter godtgjørelse for ordførervervet som prosent av lønn for Stortings-representant. Dette gjøres i sak om økonomiplan/handlingsplan og budsjett for kommende år. Det vises for øvrig til annet dokument om folkevalgtes arbeidsvilkår.
3.3 Formannskapet
3.3.1 Hjemmel
Formannskapet er opprettet med hjemmel i Kommuneloven § 8.
3.3.2 Medlemmer
Formannskapet har 7 medlemmer, og velges blant kommunestyrets medlemmer. Fra hvert parti velges det samme antall varamedlemmer som medlemmer, pluss 2.
Ordfører er møteleder i formannskapet (Kommuneloven § 9).
3.3.3 Regler for saksbehandling i formannskapet
Formannskapet følger samme saksbehandlingsregler som kommunestyret (se kommunens
møtereglement) Side 8 av 14 Vedtatt av kommunestyret 19.06.14
3.3.4 Formannskapets arbeidsområder
Formannskapet har følgende arbeidsområder:
Økonomiutvalg (Kommuneloven § 8 nr.3)
Hasteutvalg (Kommunelovens § 13)
Kommuneplanutvalg med ansvar for overordnet planlegging, herunder overordnet miljøarbeid
Delegerte saker fra kommunestyret
og i tillegg:
Kommunens klageorgan i henhold til Forvaltningsloven § 28
Hovedutvalg for kultur og næring
Ved saksbehandling som klageorgan eller hovedutvalg, føres egen møtebok for det aktuelle saksområdet.
3.3.5 Delegering av myndighet til formannskapet
Med hjemmel i kommunelovens §8 nr.3, andre og tredje punktum, delegerer kommunestyret myndighet til formannskapet i saker der vedkommende lov gir adgang til delegering, og der myndigheten ikke er beholdt av kommunestyret selv, og/eller avgjørelsesmyndigheten ikke er delegert til annet politisk organ eller rådmannen
Innstille til kommunestyret om vedtak i sak om økonomiplan/handlingsplan, årsbudsjett og skattevedtak (Kommuneloven § 8 nr.3), samt i andre økonomisaker gjennom året som fremmes for kommunestyret
Innstille i alle saker av prinsipiell betydning innenfor kommunens økonomiforvaltning
Innstille i alle overordnede og sektorovergripende planer som skal avgjøres i kommunestyret
Gjøre vedtak i hastesaker når det ikke er mulig å sammenkalle kommunestyret (Kommuneloven § 13)
Oppnevne særskilte arbeidsgrupper(adhocutvalg) for en avgrenset tidsperiode med formål som ligger innenfor formannskapets arbeidsområde, og fastsette mandat for disse
Fastsette rammer og prinsipper for rådmannens myndighet i saker vedrørende lønns- og tarifforhandlinger
3.4 Hovedutvalg for forvaltning
3.4.1 Medlemmer
Hovedutvalget har 7 medlemmer, valgt av og blant kommunestyrets medlemmer/varamedlemmer. Fra hvert politisk parti velges det samme antall varamedlemmer som medlemmer pluss 2. Disse velges også blant kommunestyrets medlemmer/varamedlemmer.
3.4.2 Hovedutvalgets arbeidsområder
Hovedutvalget har hovedansvar for kommunens lovforvaltning. Lovforvaltning som er knyttet til drift skal likevel ikke omfattes av utvalgets ansvarsområde. Utvalget har myndighet i alle saker der kommunen gir tillatelser/avslag, gjennomfører kontroll eller gir pålegg.
Side 9 av 14 Vedtatt av kommunestyret 19.06.14
Følgende områder er sentrale i hovedutvalgets arbeidsområde:
Hovedutvalget er det kommunens faste utvalg for plansaker etter Plan- og bygningsloven, med unntak for overordnet planlegging (jfr. Reglement for formannskapet pkt. 3.3.4)
Miljø/forurensning
Veglov, jordlov, skoglov, forpaktningslov, konsesjonslov
Alkohollovgivning
Brannlovgivning
Naturlovgivning
Matrikkeloven
3.4.3 Delegering fra kommunestyret til hovedutvalg for forvaltning
I medhold av Kommuneloven § 10 delegerer kommunestyret til hovedutvalget å gjøre vedtak i alle saker innenfor utvalgets arbeids- og ansvarsområde som det er anledning til å delegere etter bestemmelser i Kommunelov og særlover.
I saker som utvalget selv ikke kan avgjøre, innstiller utvalget til kommunestyret. Unntatt er saker som har økonomiske konsekvenser, og da innstiller hovedutvalget til formannskapet.
Hovedutvalgets vedtak (innstilling), med de eventuelle endringer som er gjort i forhold til rådmannens innstilling, følger saken til behandlingen i kommunestyret.
3.5 Hovedutvalg for drift
3.5.1 Medlemmer
Hovedutvalget har 7 medlemmer, valgt av og blant kommunestyrets medlemmer/varamedlemmer. Fra hvert politisk parti velges det samme antall varamedlemmer som medlemmer pluss 2. Disse velges også blant kommunestyrets medlemmer/varamedlemmer.
3.5.2 Hovedutvalgets arbeidsområder
Hovedutvalget har hovedansvar for alle driftsoppgaver i kommunen. Utvalget skal i prinsippet ikke ha ansvar for forvaltningsoppgaver som er lagt til kommunen gjennom lov- og regelverk. Utvalget skal likevel ha ansvar når forvaltningsoppgavene er knyttet til den kommunale driften.
Følgende områder er sentrale i hovedutvalgets arbeidsområde:
Skole, barnehage og kulturskole
Familie og helse institusjon, hjemmebaserte tjenester, NAV (støttetiltak)
Alle kommunale bygg, veg, vann, avløp, renovasjon, feiing og brannberedskap
Trafikksikkerhet
Hovedutvalget er trafikksikkerhetsutvalg. I slike saker skal utvalget suppleres med representanter fra lensmann, lokal transportør, barnas representant i plansaker og en representant fra brukerråd.
Hovedutvalget er kommunens trafikkråd evt. supplert med tilleggsrepresentanter etter kommunestyrets bestemmelse.
Side 10 av 14 Vedtatt av kommunestyret 19.06.14
3.5.3 Delegering av myndighet til hovedutvalget for drift
I medhold av Kommuneloven § 10 delegerer kommunestyret til hovedutvalget å gjøre vedtak i alle saker innenfor utvalgets arbeids- og ansvarsområde som det er anledning til å delegere etter bestemmelser i Kommunelov og særlover.
I saker som utvalget selv ikke kan avgjøre, innstiller utvalget til kommunestyret. Unntatt er saker som har økonomiske konsekvenser, og da innstiller hovedutvalget til formannskapet.
Hovedutvalgets vedtak (innstilling), med de eventuelle endringer som er gjort i forhold til rådmannens innstilling, følger saken til behandlingen i kommunestyret.
3.6 Administrasjonsutvalget
3.6.1 Medlemmer
Administrasjonsutvalget er et partssammensatt organ etter Kommuneloven § 25, og består av formannskapets 7 medlemmer og 2 medlemmer valgt av og blant de ansatte.
Formannskapets varamedlemmer er også varamedlemmer til administrasjonsutvalget.
For de ansattes representanter velges 2 varamedlemmer.
3.6.2 Arbeidsområde
Administrasjonsutvalget skal behandle saker som gjelder forholdet mellom kommunen som arbeidsgiver og de ansatte, og således medvirke til god arbeidsgiverpolitikk
.
Nærmere detaljer om utvalgets arbeid går fram av Hovedavtalen § 4.
3.6.3 Delegering av myndighet til administrasjonsutvalget
Administrasjonsutvalget har ikke delegert beslutningsmyndighet, men kan la seg i høre i personalpolitiske spørsmål.
4 Delegering av myndighet til rådmannen
4.1 Rådmannens ansvar og myndighet
Delegering fra kommunestyret til rådmannen er forankret i Kommuneloven § 23, nr. 1-4.
I tråd med dette er rådmannens rolle definert slik:
Rådmannen er den øverste leder for den samlede kommunale administrasjon, med de unntak som følger av lov, og innenfor de rammer kommunestyret fastsetter
Side 11 av 14
Vedtatt av kommunestyret 19.06.14
Rådmannen skal se til at de saker som blir lagt fram for folkevalgte organer er forsvarlig utredet og at vedtak blir satt i verk. Rådmannen skal sørge for at administrasjonen blir drevet i samsvar med lover, forskrifter og overordnede instrukser og at den har gode rutiner og gjennomfører kontroll
Rådmannen har møte- og talerett, personlig eller ved en av sine medarbeidere i alle kommunale folkevalgte organ, med unntak for Kontrollutvalget
Videre gjelder følgende for Frøya kommune:
Rådmannen har innstillingsrett og innstillingsplikt i saker som fremmes for førstegangs behandling i et politisk organ. I den videre saksbehandling i formannskap eller kommunestyre, skal rådmannens innstilling gå klart fram av saken
Rådmannen påser at saker som skal behandles i et politisk organ er forberedt på en forsvarlig måte. Prinsippene for fullført saksbehandling skal ligge til grunn
4.2 Hovedlinjer i kommunestyrets delegering til rådmannen
Delegering fra kommunestyret til rådmannen er forankret i Kommuneloven § 23.
Kommunestyret gir rådmannen fullmakt til å treffe vedtak i saker som ikke er av prinsipiell betydning, dersom kommunestyret ikke har bestemt noe annet.
I krisesituasjoner gis rådmannen utvidede fullmakter med bestemmelser i kommunens overordnede plan for samfunnssikkerhet.
Kommunestyrets delegering av myndighet til rådmannen går på to hovedområder:
Myndighet til å drifte og utvikle kommuneorganisasjonen innenfor de rammer som kommunestyret trekker opp
Myndighet til å ta beslutninger/gjøre vedtak etter lov som forvaltningsorgan
Dette ligger til grunn for gjennomgangen nedenfor.
Rådmannen har myndighet til å delegere videre delegert myndighet i linjen i kommuneorganisasjonen. Slik delegering i linjen skal være spesifisert i et eget administrativt delegeringsreglement.
4.3 Oversikt over delegering av myndighet til rådmannen
4.3.1 Administrasjon og personalforvaltning
Rådmannen har innenfor dette området myndighet til:
a. Treffe beslutninger innenfor drift av kommunen når dette ligger innenfor rammer som kommunestyret har vedtatt, herunder delegert anvisningsmyndighet i henhold til vedtatt økonomireglement.
b. Opptre som arbeidsgiver på vegne av kommunestyret overfor de ansatte innenfor lov-, avtale- og planverk vedtatt av kommunestyret
c. Ansette i alle stillinger unntatt i rådmannsstillingen
d. Tilpasse organisasjonen i tråd med overordnede målsettinger gitt av kommunestyret, forsvarlig tjenesteyting og god ressursbruk
Side 12 av 14
Vedtatt av kommunestyret 19.06.14
e. Opprette, legge ned og endre stillinger innenfor de økonomiske rammer som kommunestyret har vedtatt
f. Melde og kreve påtale for straffbare forhold rettet mot kommunen med hjemmel i Straffeloven § 79
4.3.2 Økonomistyring
Rådmannens myndighet innen økonomistyring og finansforvaltning er fastsatt i egne økonomireglement og finansreglement for Frøya kommune.
Disse reglementene gir oversikt over de rammer og avgrensninger som gjelder for kommunens økonomistyring og finansforvaltning. Tilsvarende fullmakter, instrukser og/eller rutiner skal være hjemlet i reglementene.
Rådmannen har innenfor dette området myndighet til:
a. Utarbeide økonomiplan, disponere kommunens ressurser, økonomistyring og rapportering på økonomifeltet slik det er definer i gjeldende økonomireglement
b. Gjennomføre finansforvaltning i henhold til fullmakter spesifisert i gjeldende finansreglement
c. Økonomi- og finansforvaltningen skal skje med hjemmel i gjeldende lover og forskrifter for kommunene, blant annet gjennom følgende lover og forskrifter:
LOV-1992-09-25-107 Kommuneloven – Lov om kommuner og fylkeskommuner, § 46 nr 8
2000.12.15 nr 1423: (KRD) Forskrift om årsbudsjett (for kommuner og fylkeskommuner), § 48 nr 6
2000.12.15 nr 1424: (KRD) Forskrift om årsregnskap og årsberetning (for kommuner og fylkeskommuner), § 49 nr 2
2000.12.15 nr 1425: (KRD) Forskrift om rapportering fra kommuner og fylkeskommuner, § 51 nr 3
2001.02.02 nr 0144: (KRD) Forskrift om kommunale og fylkeskommunale garantier, 52nr 2
2009.06.09 nr 0635: (KRD) Forskrift om kommuners og fylkeskommuners finansforvaltning
4.3.3 Helse-, omsorgs- og sosiale tjenester i velferdsforvaltningen
Rådmannen har innenfor dette området myndighet til å gjøre vedtak og ta beslutninger til drift av tjenester som er regulert av alt relevant og gjeldende lovverk.
Fullmakten gjelder ikke myndighet som etter loven ikke kan delegeres videre fra kommunestyret.
Sentrale lovhenvisninger:
Lov om folkehelsearbeid (folkehelseloven)
Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester (helse- og omsorgstjenesteloven)
Lov om barnevernstjenester (barnevernloven)
Lov om sosiale tjenester i arbeids-velferdsforvaltningen
Lov om helsepersonell mv. (helsepersonelloven)
Lov om pasientrettigheter (pasientrettighetsloven)
Lov om helsemessig og sosial beredskap (helseberedskapsloven)
Lov om vern mot smittsomme sykdommer (smittevernloven)
Lov om helseregistre og behandling av helseopplysninger (helseregisterloven)
Lov om omsetting av alkoholdig drikk (alkoholloven)
Lov om tobakkskader (tobakkskadeloven)
Lov om serveringsvirksomhet (serveringsloven)
4.3.4 Opplæring, oppvekst og kultur
Side 13 av 14 Vedtatt av kommunestyret 19.06.14
Rådmannen har innenfor dette området myndighet til å gjøre vedtak og ta beslutninger til drift av tjenester som er regulert av alt relevant og gjeldende lovverk
Fullmakten gjelder ikke vedtak som etter loven ikke kan delegeres videre fra kommunestyret.
Sentrale lovhenvisninger:
Lov om grunnskolen og videregående opplæring (opplæringsloven)
Lov om voksenopplæring (voksenopplæringsloven)
Lov om barnehager (barnehageloven)
Lov om folkebibliotek (folkebibliotekloven)
Lov om offentlige makters ansvar for kulturvirksomhet (kulturloven)
Lov om kulturminner (kulturminneloven)
Lov om pengespill (pengespilloven)
Lov om målbruk i offentlig tjeneste (målbruksloven)
Lov om stadnavn
Lov om folkehelsearbeid (folkehelseloven)
4.3.5 Tekniske tjenester og arealforvaltning
a. Rådmannen har innenfor dette området myndighet til å gjøre vedtak og ta beslutninger til drift av tjenester som er regulert av relevant og gjeldende lovverk.
Fullmakten gjelder ikke vedtak som etter loven ikke kan delegeres videre fra kommunestyret.
Sentrale lovhenvisninger:
Lov om planlegging og byggesaksbehandling (Plan og bygningsloven)
Lov om jord (jordloven)
Lov om skogbruk (skogbruksloven)
Lov om konsesjon ved erverv av fast eiendom (konsesjonsloven)
Lov om eiendomsregistrering (matrikkelloven)
Lov om forpaktning (forpaktningsloven)
Lov om odelsretten og åseteretten (odelsloven)Lov om jakt og fangst av vilt (viltloven)
Lov om friluftslivet (friluftsloven)
lov om motorferdsel i utmark og vassdrag (motorferdselsloven)
Lov om veier (veiloven)
Lov om veitrafikk (veitrafikkloven)
Lov mot vern av brann, eksplosjon og ulykker mv. (brann- og eksplosjonvernloven)
Lom om vern mot forurensninger og mot avfall (forurensningsloven)
Lov om forvaltning av naturens mangfold (naturmangfoldsloven)
Lov om folkehelsearbeid (folkehelseloven)
b. Rådmannen har myndighet til å gjøre vedtak og ta beslutninger om drift av kommunens eiendommer, bygg og anlegg innenfor de retningslinjer, planer og rammer som er fastsatt av kommunestyret
c. Rådmannen har myndighet til å gjøre vedtak og inngå avtaler og kontrakter for kommunens bygg og anlegg innenfor de retningslinjer som er fastsatt i lov og forskrift, og etter vedtatte planer, retningslinjer og rammer fastsatt av kommunestyret
Side 14 av 14
Vedtatt av kommunestyret 19.06.14
d. Rådmannen har myndighet til å gjøre vedtak og gjennomføre utbyggingsprosjekter for kommunen etter vedtatte planer, retningslinjer og rammer
5 Reglement for interkommunale styrer og nemnder
(Innarbeides senere etter separat behandling i kommunestyret)
Laster...