Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no

Helse - Fravær med sykemelding fra lege

Printer-ikon  Utskriftsvennlig versjon

Kapittel

Fravær med Sykemelding fra lege

Gjelder avd./arbeidsområde:

Hjemmetjenesten

Revidert:

Neste revisjon:

nr.

Utarbeidet av: Sekretær Hjemmetjenesten

Godkjent av: Seksjonsleder Hjemmetjenesten 1 og 2.

Utarbeidet, dato: 15.03.2011

Revidert: 03.12.12

Ansvarlig for oppfølging:

Seksjonsledere, avd. sykepleiere og Sekretær

Mål for

tiltaket:

Sikre korrekt registrering av fravær på ansatte samt korrekt behandling av refusjonskrav for lønnsutgifter til Nav.

 

Tekst/Aktivitet

Referanse

Lov/Forskrift

2. Prosedyre:

Fravær ved legeerklæring:

  • Den ansatte plikter iht. til rettningslinjer snarest å levere sykemelding blankett C og D på Kontoret ved Meldal Helsetun. Er den ansatte forhindret fra å levere sykemeldingen personlig kan den sendes pr. post til;
  • Hjemmetjenesten i Meldal

v/Sekretær

Grøtaveien 2

7336 Meldal

  • Sekretær skal da snarest sende mail med orientering om sykemeldingens blankett C’s innhold til den sykemeldtes nærmeste leder med oppfølgingsansvar og vikarinnleie-ansvarlig.
  • Den ansatte skal selv ta kontakt med nærmeste leder første sykemeldingsdag for å varsle muntlig, samt avtale oppfølging/mulighet for tilretteleggelse.
  • Sykemelding blankett C arkiveres i permen ”Sykemeldinger Hjemmetjenesten”.
  • Sykemelding blankett D sendes økonomiavd.

Har den ansatte tatt ekstravakter eller hatt vikariater ut over fast stilling som gjør at den sykemeldte kan ha krav på høyere sykepengegrunnlag enn hva lønn i Meldal Kommune utgjør må den nærmeste leder informere den sykemeldte om å kontakte Nav som igjen da vil informere den sykemeldte om sine rettigheter. Blankett D skal uansett leveres til Meldal Helsetun v/ sekretær for å sikre lønnsrefusjon på fastlønn.

Eneste unntak fra regelen ang. blankett D, er når arbeidstager har nådd maxdato og ikke lenger får lønn fra arbeidsgiver.

   

4. Merknader: