Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no

Helse - Politiattest

Printer-ikon  Utskriftsvennlig versjon

Kapittel

Prosedyre for etterspørring og oppbevaring av politiattest for helsepersonell

Gjelder avd./arbeidsområde:

Hjemmetjenesten

Revidert:

Neste revisjon:

nr.

Utarbeidet av: Olav Bergsrønning

Godkjent av: Rigmor Gjøås Jordet

Utarbeidet, dato: 12.10.2012

Ansvarlig for oppfølging:

Mål for

tiltaket:

Å sikre at politiattest innhentes ved ansettelse av personer som skal arbeide med barn eller utviklingshemmede, og at politiattesten blir ivaretatt på en sikker og forsvarlig måte. Formålet er å forebygge seksuelle overgrep mot barn og personer med utviklingshemming.

 

Tekst/Aktivitet

Referanse

Lov/Forskrift

2. Prosedyre:

Oppbevaring:

- Politiattest etterspørres ved tilbud om stilling eller ved avtaleinngåelse.

- Dette gjelder også ferievikarer og ekstravakter.

- Elever og studenter skal også vise politiattest.

- Støttekontakter som engasjeres med oppdragsavtale skal forevise politiattest.

- Politiattest skal forevises på kontoret ved Meldal Helsetun og journalføres i Web-sak på arkivsak: Politiattest Hjemmetjenesten.

- Ny sak hvert år. Nytt inngående dok. Skriv: ”politiatteset datert …. På 1. linje og navn på ansatt i 2. linje.

- Som arkiv settes: Personalmappe.

- Politiattest for støttekontakt journalføres i CosDoc på Arkivsak/Søknad i hovedkort til den som mottar tjenesten.

- Politiattesten skal makuleres etter forevisning.

Helse.pers.lov §20a

Helse.pers.lov §3 nr.3

4. Merknader: